Publicat de: Ovidiu Creanga | 22 Martie 2011

Cancerul de colon

Cancerul de colon

Motto

De-un cancer de colon am am avut parte
Dar am trecut razant pe lângă moarte
Deci după cum vedeți dragi cititori
Daca ai cancer, nu trebui să și mori

Deci am avut cancer de colon, și dupa cum vedeți am scăpat. Am să revin să vă povestesc din experiența mea personală despre acest „atragator” subiect..

Înainte de a intra în subiectul propus, „Cancerul de colon”, este necesar să spun câteve cuvinte despre sistemul digestiv, sau traectul gastrointestinal cum i se mai spune, care începe din gura și se termină în anus. Alimentele pe care le mâncăm intră mai întâi în gură unde sunt mestecate pentru a fi fărâmițate cât mai mărunt unde se amestecă cu saliva ce va ajuta la digestie. Apoi bolul alimentar trece prin esofag și ajunge în stomac. Apoi trece în intestinul subțire.
Procesul digestiv începe chiar din gura, prin mestecare care înseamnă fărâmițarea alimentelor, ametecându-le cu salivă. Apoi sunt înghițite și trec prin esofag în stomac unde sunt transformate într-un material fluid. Aici are loc un numar mare de reacții chimice și acțiuni mecanice de unde fluidul alimenatr trece în intestinul subțire ce este un organ tubular lung de cca. 6 metri. Aici din fluidul alimentar prin fenomenul numit osmoza elemntele hrănitoare trec în curentul de sânge. Apoi ce a mai rămas din fluidul alimentar, încărcat și cu alte „deșeuri” eliminate de corpul omenesc intră în colon sau intestinul gros, mațul gros, cum i se spune popular care are o lungime de cca. 1.5 până la 1.8 metri. Colonul seamănă cu un „U” întors cu „gura” în jos. Colonul este împărțit în patru segmente, segmentul ascendent, segmentul transversal, segmentul descendent și segmentul sigmoid. Ultima porțiune a colonului este o secțiune mai largă în care se înmagazinează materiile fecale înainte de a fi eliminate, printr-o zonă rectum. Colonul se termină cu anus care este un orificiu prevăzut cu mușchi puternici care închid ermetic anusul și permite deschiderea acestui orificiu numai când are loc eliminarea scaunului. Rolul colonului este să elimine excesul de lichid din fluidul alimentar dând o consistență semisolida materiilor fecale. Colonul este „haznaua” corpului omenesc.

Care este cauza principală a cncerului de colon / răspuns: POLIPII.

Polipii sunt niște excrescențe ce apar cel mai des în interiorul colonului, foarte rar în interiorul intestinului subțire și extrem de rar în alte părți ale corpului. Polipii din interiorul colonului apar ca niște negi și au dimensiuni de la foarte mici, apoi cât o cireașă, cât o aluna, cât o smochină, cât un măr și chiar mai mari. Mai rar, dar apar și în rectum sau anus. Ei la început sunt benigni, adică necanceroși dar cu timpul unii dintre ei se pot transforma în cancer. Incidența polipilor crește cu vârsta. Riscul de a căpăta cancer datorită unui polip neînlaturat este de 2,5% la 5 ani, de 8% la 10 ani, de 24% la 20 de ani și cu mult mai mare la vârste mai inaintate. Cu cât polipul este mai mare cu atât riscul de a căpăta cancer este mai mare. Înlaturarea polipilor prin colonoscopie reduce în mod substanțial riscul de a căpăta cancer, deci este imperios necesar să facem cât mai des colonoscopii.

Câte ceva despre cancerul de colon

Cancerul de colon ca procentaj al deceselor vine imediat după cancerul de plămâni. Totuși bolnavii de cancer de colon să nu intre în panică deoarece procentul de vindecare este destul de mare. Factorul de risc, adică de a căpăta cancer, după vârste este: între 40-45 de ani sunt 10 cazuri la 100.000 de indivizi, între 75-80 sunt 300 de cazuri la 100.000. Mai jos aveți un tabel mai precis:

Probabilitate de a dezvolta cancer de colon
în funcție de vârstă și sex pe ani

Vârsta de la 0 la 39 de la 40 la 59 de la 60 la 79 Total în timpul intregii vieți

Bărbați 1 din 1667 1 din 110 1 din 22 1 din 16

Femei 1 din 2000 1 din 137 1 din 30 1 din 17

Fumătorii, alcoolicii, sedentarii și obezii au un factor de risc mărit cu mult.

De ce apar polipii și implicit cancerul de colon ?

Polipii și cancerul de colon apar de predilectie în comunitățile țărilor vestice industrializate. Persoanele ce fumează mai mult de 20 de țigari pe zi prezintă pericolul de a căpăt cancer de colon cu 250% mai mult ca un nefumator. Un alcoolic prezintă riscul de a avea cancer de colon cu 87% mai mult ca un nealcoolic. O persoana care și bea și și fumeză, prezintă riscul cu 400% mai mare ca un tip ce nu bea și fumează. Cei ce consuma mai multe fructe și vegetale prezinta un factor de risc mai redus în comparație cu cei ce nu consuma aceste produse. Exercițiile fizice, mersul pe jos, viața activa iată care este ceace fiecare dintre noi poate să facă astfel reducând rsicul de a căpăta cancer de colon.
Deci ieșiți cât mai des cu cățelul la plimbare și duceți-vă la pește.

Cât de repede cresc polipii, implicit cancerul de colon

Unui polip îi trebuiesc 5 ani să ajungă la diametrul de 1 cm. Și și mai trebuiesc 5-10 ani să devină malign, adică să devină cancer. Și acestui cancer îi mai trebuiesc 5-10 ani să prezinte simptome caracteristice cancerului, și deobicei când apar acestea este prea târziu. Deci ca să apară un cancer trec zeci de ani (chiar 40 de ani !!). Deci este necesar să ne facem colonoscopie fără a apare simptome de cancer. De multe ori se determina prezența cancerului când se face un control de rutină sau se fac investigații pentru o altă boală. Diagnoza cancerului de colon se pune după ce se execută o colonoscopie, sigmoidoscopie, biopsie, enema, (proba cu sulfat de bariu) sau se determină prezența sângelui în materiile fecale. Însă prezența sângelui în fecale poate fi provocată și de consumul de aspirină, vitamina C, hrean, brocoli, conopidă. Deasemeni medicamentele oxidante ca iodul, bromurile, acidul boric provoacă de asemeni sângerări ale intestinului gros și consumul lor trebuie stopat cu trei zile înainte de colonoscopie.

Sigmoidoscopia și colonoscopia

Sunt doua proceduri similare și se executa cu niște tuburi flexibile de grosimea unui deget prevăzute cu un periscop și .posibilități de a cauteriza polipii prin cauterizare, ai înlătura, sau a prelua o probă pentru biopsie.Tubul folosit în sigmoidoscopie are o lungime de cca. 60 de cm. deci face investigații numai în anus, rectum și coloana descendentă a colonului, pe când tubul colonoscopic are 150 de cm. și controleză tot colonul până la cecum. (aproape de apendice). Înlăturarea polipilor reduce riscul de a contracta cancer cu 75-90%. În 1994 în SUA s-au făcut 2.000.000 de colonoscopii și 650.000 de polictomii adică înlăturarea polipilor. Desigur că o colonoscopie este cu mult mai eficientă decât o sigmoidoscopie. Că putem face o comparație, este ca și cum am face o radioscopie numai la un plămân, deoarece sigmoindosccopia controleaz numai 60 de cm. din colonul care are cca. 150 de cm.
Se mai poate determina prezența cancerului de colon și prin administrarea de sulfat de bariu, dar aceasta metoda este practic părăsită și înlocuită cu colonoscopia care este întradevăr mai scumpă dar mai eficientă. Pentru „cultura dumneavoastră generală” aveți mai jos o comparație între prețul pe care îl percepe două spitale din două state diferite din SUA.
(Tot pentru „cultura generala” vă spun că în total cancerul meu de colona inclusiv operația, a costat $ 50,000 și eu nu am plătit nici un cent, totul a fost suportat de asigurarile sociale adică de către stat).

San Francisco, California Toledo, Ohio

Colonoscopie $ 1700-$2000 $ 1600-$1900
Barium Enema $ 450-$ 600 $ 350-$ 500

Vindecare cancerului de colon depinde de faza în care a fost depistat și a început tratamentul

Prognoza de supraviețuire în funcție de faza cancerului clasificarea DUKE

Faza de dzvoltare Extinderea invaziei Implicarea nodulilor limfatici Prognoza
Faza A Limitata numai la Deloc Supraviețuire 5 ani
mucoasa (faza „in situ”) peste 90%
Faza B l A trecut în mușchii Nu a invadat încă Supraviețuire 5 ani
peretelui colonului nodulii limfatici 70-85%
Faza B ll A trecut de mușchii Nu a invadat încă Supraviețuire 5 ani
peretelui colonului nodulii limfatici 55-65%
Faza C l A trecut de mușchii A intrat în noduli Supravețuire 5 ani
colonului limfatici 45-55%
Faza C ll A trecut de mușchii Prezent în mulți noduli Supravituire 5 ani
colonului 20-30%
Faza D Metastaze la mari la toți noduluii < 1% șanse de
Distanțe supravituire

Tratamentul cancerului de colon

Cea mai eficeientă metoda este operația (când e posibil).. Cca. 75 % din pacenți se vindecă prin operație dacă aceasta se face când cancerul este în faza A sau B. După operație astazi în spitale se mai face și chemoterapie prin administrarea de 5 FU (5 flourouracil) și levamisol. Există și multe metode „băbești” legate de medicina alternativă care de multe ori dau rezultate mai bune decât medicina alopată adică oficială. Se mai recomandă cobaltoterpie adică radiații prin diferite metode printre care și cu cobalt radioactiv. Efectele secundare sunt similare ca la tratamentele ori carui tip de cancer din cele cca. 200 de tipuri descoperite pâna acum..
După operația, pe care mi-a facut-o un chirurg excelent, cu care am rămas prieten, David McReady băiat tânăr de cca. 40 de ani, am făcut 6 luni chemoterapie cu 5 FU (florouraucil). Care mi se administra direct în vena dintr-o bașică de plastic de cca. un sfert de litru spânzurată într-un copac (stativ de metal) la cca. un metru înalțime să aibă presiune. După aceia câteva ore îmi venea să-mi vărs și mațele, când mă opinteam să vărs aveam impresia că-mi ies ochii din cap.

Ce-i de făcut ?

Vă vorbește un supraviețuitor al cancerului de colon care mi s-a depistat în mai 1993 adică acum 10 ani (articolul este scrs în 2003). Însă cine știe de când îl aveam. Ce vă sfătuiesc să faceți, mai bine zis să nu faceți, ca să evitați greșelile pe care le-am făcut eu. Eu mâncam carne ca un lup și râdeam de cei ce erau vegetarieni și ziceam că sunt „erbivori”. Nu făceam mișcare deloc că mă deplasam numai în masină chiar când mă duceam să cumpăr sifon de la colț de la blocurile alea noi din Ferentari. Desigur că nu făceam nici un fel de exerciții fizice că nu aveam timp că eram director și aveam sarcini pe linie tehnică profesională și mă mai frecau și ăia de la Partid. Și așa cu fundu’ în două luntri am amețit-o ani de zile. Și în timpul ăsta „Bau Bau” creștea nestingherit și a explodat în 1993. Poate o să ziceți că sunt nebun, dar când doctorii și toată lumea (în afară de cei ce mă iubeau) ziceu că dau ortu’ popii, eu mi-am zis că ar fi o mare gafă să mă curăț că eu mai am treabă și nu am vrut să mor. Este foarte important ca pacientul să aibă un moral ridicat și „să nu vrea să moară”.
Desigur ca deja știți toată lecția și nu o mai repet: nu carne în special de aia roșie, nu grăsimi animale untură seu, nu alcool (decât în cantitîți rezonabile) nu deloc țigari etc. etc. și o să fiți ca mine bine mersi care după cancer de colon, sunt voinic și voios la 83 de ani (acum am 90) și sper să o mai păcălesc pe „Colțata” încă mulți ani de zile că eu mai am treabă.

Ovidiu Creangă 01 Nov. 2003/Toronto

Responses

  1. cum de lecuit de polip inafara de chirurgie

  2. multumesc pentru articol


Lasă un răspuns

Categorii

