Publicat de: Ovidiu Creanga | 27 Decembrie 2010

Războiul pentru cadavre, studențimea română și antisemitismul interbelic

 

<!– 

–>

Războiul pentru cadavre: studențimea română și antisemitismul interbelic

de Peter Manu (26-12-2010)

1 ecou 76 vizualizari 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 voturi, medie: 4.00 din 5)
Se încarcă ... Se încarcă …

În Pentru Legionari, C. Zelea Codreanu reaminteşte că în 1922 prioritatea mişcării antisemite pe care o anima era „Crearea la Bucureşti şi Cluj a câte unui grup din cei mai buni luptători din masa studenţească, care să lucreze în afară de directivele centrului respectiv. La Cluj şi la Bucureşti, aceste grupuri s-au constituit foarte repede. La Bucureşti, Ibrăileanu, delegatul Iaşului, a fost de un real folos. De asemeni, atitudinea dârză a lui Simionescu, conducătorul mediciniştilor, a menţinut studenţimea în spiritul cel adevărat.”

Primul test al capacităţii de mobilizare a studenţimii a fost oferit de o dispută în jurul cadavrelor folosite în timpul lucrărilor practice de anatomie de către studenţii din anul I de la Medicină. După Sorin Lavric, incidentul a fost provocat de „refuzul Comunităţii Evreieşti de a lăsa cadavrele evreilor să fie folosite ca materiale de studiu în sălile de anatomie ale Facultăţii de Medicină din Bucureşti, câteva din aceste cadavre dispărând noaptea de pe mesele de disecţie”. De aici, „revolta bruscă a studenţilor români”, pe 10 decembrie 1922, înfuriaţi de faptul „că singurele materiale de studiu anatomic rămăseseră cadavrele creştinilor, şi asta într-o facultate în care studenţii evrei erau numeroşi”. Ca urmare, „studenţii evrei au fost alungaţi din aula facultăţii”, iar revoltaţii medicinişti bucureşteni au scris o petiţie prin care cereau regelui Ferdinand şi primului ministru Ionel I.C. Brătianu „introducerea condiţiei restrictive a lui numerus clausus”. Pornită spre Palatul Regal, cohorta studenţilor, sub conducerea lui Ion Simionescu, Constantin Danelescu, şi Napoleon Creţu, a strigat lozinci antisemite şi s-a încăierat cu forţele de ordine.[1] Mai târziu, sub Antonescu, Ion Simionescu şi Constantin Danelescu au fost subsecretari de stat în Ministerul Sănătăţii, iar Napoleon Creţu a ajuns secretar general în Ministerul Educaţiei Naţionale.

Acţiunea urma o manifestaţie similară a mediciniştilor din Cluj, care au adresat Rectoratului următorul memoriu: „Noi, studenţii anului întâiu de la facultatea de medicină din Cluj, observând lipsa totală a cadavrelor evreieşti din sălile de disecţie şi cum numărul studenţilor israeliţi e în majoritate covârşitoare, cu onoare vă rugăm să binevoiţi de a interveni pe lângă Comunitatea israelită pentru ca aceasta să facă pentru ştiinţă aceleaşi sacrificii faţă de credinţele religioase, cum noi creştinii le-am făcut şi le facem. … ca atare noi creştinii, considerând şi noi disecarea cadavrelor ca o profanare a credinţelor şi datinilor noastre strămoşeşti, rugăm Consiliul profesoral să aprobe hotărârea noastră de a nu îngădui studenţilor evrei să disece până ce Comunitatea israelită nu va trimite treptat Institutului de Anatomie cadavre de evrei în raport cu numărul studenţilor evrei”.[2] Potrivit lui Lavric, proteste similare au avut loc la Iaşi, sub conducerea lui Corneliu Zelea Codreanu şi Ion Moţa. În legătură cu aceste incidente, am găsit o scurtă ştire preluată de Neamul Românesc din ziarul Dimineaţa care relata că „atât la Cluj cât şi la Iaşi studenţii evrei n-au avut nimic de obiectat acestei cereri a studenţilor medicinişti creştini, iar la Iaşi comunitatea israelită a şi luat măsuri să se trimită la Institutul de Anatomie toate cadavrele de Evrei nereclamate”.[3].

In acest context, Nicolae Iorga, profesor la Universitatea din Bacuresti,  scria : „La Cluj studenţii creştini au săvârşit acte mai mult decât condamnabile împotriva colegilor lor israeliţi. Într-o ţară civilizată unde legea recunoaşte dreptul la viaţă al tuturor confesiunilor, asemenea gesturi constituie un regres.”[4]. Pe de altă parte, Nicolae Paulescu, profesor la Facultatea de Medicina din aceasi oras, a publicat articole în Apărarea Naţională, în care justifica violenţele antisemite din mediile universitare. În articolul Cauzele manifestaţiilor studenţeşti publicat în numărul din 15 ianuarie 1923, Paulescu scria că nu a avut cunoştinţă de izbucnirea mişcărilor antisemite ale studenţilor, dar le aproba considerându-le ca provenind din instinctul de conservare al poporului român care s-ar fi confruntat cu o adevărată invazie străină. „În realitate motivele trebuiesc căutate în adâncul sufletului românesc. Ele se rezumă într-o Lege a Naturei, adică a Instinctului de apărare a Naţiei. Suntem invadaţi de o rasă străină, asiatică, cu moravuri sanguine, ce de un secol şi jumătate se strecoară tiptil în ţară prin graniţele ce-s rău păzite.” În continuarea articolului său, Paulescu se arăta a fi ostil prezenţei studenţilor evrei în universităţile din România: „Puii de jidani profitând de fonduri imense, venite în mare parte din afară se îmbulzesc să umple golurile cu vârf şi îndesat. Atacul condus de lifta de paraziţi, cu o măiestrie infernală a reuşit pe deplin, el a înlăturat pe Românii goi şi flămânzi şi i-a înlocuit cu lipitori umflate de sânge românesc”. În concluzie, Paulescu considera normală reacţia violentă antisemită a unei părţi a studenţimii române, atunci când a văzut, „că intrările Universităţilor îi sunt barate de o hoardă organizată de plojniţe”[5].


[1] S. Lavric. Noica şi Mişcarea legionară. Editura Humanitas, 2008, pp.63-64.

[2] Neamul Romanesc, nr 261 din 18 noiembrie 1922.

[3] În chestiunea cadavrelor. Neamul Romanesc, nr. 334 din 3 decembrie 1922.

[4] Neamul Romanesc, nr. 332 din 1 decembrie 1922.

[5] A se vedea articolul Cauzele manifestaţiilor studenţeşti  în Apărarea Naţională, an 2, nr. 20 din 15 ianuarie 1923, p. 19 .

Acest articol a fost publicat duminică, 26 decembrie 2010 la rubrica Istorie si actualitate.
Puteti urmarii ecourile la acesta folosind fluxul RSS 2.0.

Ecouri

<!–

One Response to “Războiul pentru cadavre: studențimea română și antisemitismul interbelic”

–>

  • Nicolae Constantinescu: (27-12-2010 la 14:42)

    Draga domnule Manu,
    In cea mai mare parte datele pe care le-ati prezentat sunt sustinute de fapte.Intr-adevar “razboiul pentru cadavre” a constituit un fel de trigger al manifestarilor antisemite.Un foarte bun prieten mult mai in varsta mi-a povestit ce s-a intamplat la Iasi. In sala de disectie a Institului de Anatomie studentii au fost repartizati la mesele de disectie.Pe o masa era cadavrul unui evreu cu semnele exterioare evidente. Studentii au primit indicatii de la asistent si si-au pregatit planul pentru formatiunile anatomice pe care trebuiau sa le evidentieze a doua zi.Revenind in sala de disectie au constatat lipsa cadavrului de pe masa lor. L-au intrebat pe laborant care le-a raspuns ca in cursul serii au venit de la comunitate si au ridicat cadavrul. Studentii erau cel putin frustrati fiindca urma o noua repartizare si ar fi revenit mai multi studenti pentru un cadavru deci sanse mai reduse pentru o participare efectiva la disectie.Unii s-au plans de situatie celorlalti colegi si in acel moment scanteia a fost declansata de un student evreu care a spus:”nu va mai plangeti fiindca oricum nu era normal ca un evreu sa fie disecat de un ne-evreu(crestin)”.Din acest moment a inceput la Iasi toata agitatia care a ajuns pana la rectorul Universitatii si a culminat cu solicitarea unui numerus clausus.
    Cat priveste notita preluata din ziarul “Dimineata”conform careia la Iasi comunitatea israelita a luat masuri ca toate cadavrele de evrei nereclamate de familie sa fie trimise la Institutul de Anatomie,ea nu a putut sa fie pusa in practica intrucat comunitatea isi luase pe spezele ei toate costurile pentru inhumarea evreilor fara familie,asa incat practic nici un cadavru nu ajuns in sala de disectie.
    Desi discutia imbraca un caracter macabru eu o prezint asa cum mi-a fost relatata de un martor ocular.Evolutia evenimentelor nu a fost stopata ci dimpotriva alimentata si a dus la acte absolut condamnabile.

 

<!–XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

–>

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: