Publicat de: Ovidiu Creanga | 7 August 2010

Apucã-te de epigrame!

Adicã treabã pe care o fac eu, cã unii mã întreabã de ce m-am apucat de scris la 80 de ani. Acum ştiţi care e motivul.

Epigrama trebuie ca într-un mod inteligent şi subţire sã biciuiascã un defect, o situaţie caraghioasã, sã te facã pe tine cititorule, sa te deconectezi pentru o clipã, sã te simţi bine şi eventual chiar sã şi râzi. Şi ce buna este mai ales acum când toţi suntem stresaţi, când nu ştim ce ne mai aduce viitorul, o doza de râs nu strica. Genialul Henry Bergson în celebrul sau studiu „Le Rire” declarã cã râsul nu este totdeauna acelaşi. Râsul depinde de cel ce râde, el il numeste „Le rieur” – nu am cum sã-l traduc de aceea nu spun „râzãtorul” ci „cel care râde” şi care are un anumit nivel cultural. Altfel râde un burtã verde, care moare de râs când aude o glumã porcoasã şi altfel râde un tip „subţire” – ca tine cititorul acestor rânduri – când vizioneazã o piesã de teatru reuşitã sau aude un banc bun. Râsul mai depinde de buna dispoziţie sau de proasta dispoziţie în care s-ar afla Le rieur. Şi depinde foarte mult de situaţie, de exemplu dacã îl vezi pe Adrian Nãstase umflat ca un caltaboş care fiind in vizita la „gãinãria” lui de la Cornu, în timp ce-şi „numarã ouale” (expresia îi aparţine), calcã pe un gãinaţ, alunecã şi se lungeşte cât e el de falnic, desigur te umfla râsul.

Pe aceastã temã subsemnatul am „comis” urmãtoarea epigramã, unui cabotin ghinionist care interpreta un monolog funerar:

Recitã grav şi fara greş

Dar s-a împiedicat d-un preş

Şi-n loc de lacrimi şi suspine

Sala din râs nu-şi mai revine

Epigrama este „inteligenţã comprimatã”. Marii nostri epigramişti au fost oameni foarte dotaţi, pot sã spun geniali. Astfel a fost Pãstorel Teodoreanu, George Topîrceanu, Cincinat Pavelescu şi foarte multi alţii. Oricine poate sã scrie cu mai mult sau mai puţin talent despre o cãlãtorie în Munţii Vrancei sau la Mãnãstirile din Modova şi Bucovina, dar mai puţini pot sa scrie o epigramã reuşitã. De ce am spus o epigramã reuşitã? Pentru cã, şi epigrama are anumite reguli, cãci în fond epigrama este un gen literar, mai exact este „cenuşãreasa” literaturii. Mulţi scriu catrene rãsuflate care sunt mai mult „rãvaşe de plãcinta”, dar se cred epigarmişti  (Doamne fereşte oi fi şi eu printre aceia?!)

Acum la noi în ţara a reânflorit epigrama şi este un numãr impresionat de sagitari care scriu epigrame foarte reuşite şi am sã dau câteva exemple.

Asta care urmeaza ne atinge pe noi cei ce am plecat din ţarã:

Dracu-a zis: „Eu am mâncare

Am de toate, masa-i mare

Hai, veniţi la voi e groaznic”

Şi ne-am dus la dracu-n praznic

Pe cel care „ne-a luat peste varice” îl cheamã Titu Ionescu-Boeru.

Altã epigramã scrisã de Stelian Ionescu, intitulatã „Colindele şi obsesia nevestei” (se potriveşte când vine Crãciunul):

Auzind la geam eternul

„O ce veste minunatã”…

Zise ea entuziasmatã:

„Naeeee, a cãzut Guvernul!”

Una dintre multele epigrame scrise de Marin Sorescu este cea intitulatã „ Nedumerire Lingvisticã”:

De se vor gãsi, departe

Oameni pe planeta Marte

Cum se vor numi la noi

Marţieni sau …marţafoi?

Si una scrisã de doamna Stela Şerbu-Rãducan: intitulatã „De sãrbãtori”:

Când nevasta l-a-ntrebat:

– Cine e la noi in pat ?

El sãri ca un nebun

Mi-a adus-o Moş Crãciun

Ca sã ne aducem aminte de guvernarea trecutã, uite ce zice Petru Bãneşti: Promisiuni preelectorale.

„Noi ajunşi la guvernare

O sã facem treaba mare!”

Şi-o fãcurã de mã mir

Cum de naiba mai respir.

Colegul nostru Vasile Bârzu ne spune cã a auzit pe una destãinuidu-se:

În miez de noapte-adeseori

Mi-s toatã plina de sudori,

Dar mã mai rãcoresc oleacã

Spre ziuã….când sudorii pleacã.

Sãrmana femeie, e un biet suflet necãjit şi ea.

Ileana Cosânzeana intrã la o maternitate şi o zãreşte doctorul:

Şi când o vede pe codana

Doctoru-o-ntreabã curios

„Ce cauţi tu aici Ileana”

–  „Am venit sã… Fãt Frumos”

Preşedintele epigramiştilor români este domnul George Corbu, care este şi critic de arta, poet, autor şi traducãtor, director general în Ministerul Învãţãmântului. Ca orice tatã iubitor uite ce face dumnul preşedinte Corbu:

Cu bãiatul meu Costel

Mã-nţeleg destul de bine,

Eu fac teme pentru el,

Şi el doarme pentru mine.

Dar nici asta nu e rea (mi-e cã vorbesc de funie în casa spânzuratului):

Dacã scumpa ta soţie

Şi cu altu’ mai trãieşte

Brovo lui şi brovo ţie,

Unde-s doi puterea creşte.

Mi se rupe inima de bietul Ariel Sharon când îl vad cã nu mai dovedeşte rãzboindu-se cu teroriştii, dar în sfârşit are şi el  nişte mici satisfacţii:

Cu eforturi şi cu chin

A scãpat de Hussein

Şi-n sfârşit l-a îngropat

Şi pe Yasser Arafat.

Nu mai ţin minte a cui e epigrama de mai jos, dar e haioasã si v-o spun şi dumnevoastrã., se adreseazã celor de vârsta a treia.

Dimineaţa pe rãcoare

De te scoli fãrã efort

Şi nimic nu te mai doare

Sã fii sigur cã eşti mort.

Dacã nu ştiti, vã spun eu. Pe 14 februarie 2008 voi implini 87 de primãveri, e o performanţã, dar sã vedem motivul ( e buna dar nu am facut-o eu)

Dragii mei contemporani

Greu trãieşti 80 de ani,

Dupã aia nu e greu,

Cã te uitã Dumnezeu.

Staţi aşa ! Mi-a mai venit una bunã în gând, dar si de data asta am unitat autorul. Asta ii cam atinge pe cei din leatul meu, dar asta-i situaţia:

Discutau doi moşnegei

Ieri la o agapã:

– „Mâine mergem la femei.”

-„Merg, dar cin’ne scapã ?”

Nu ştiu cum se face cã numai prostii îmi trec prin cap, mai mare ruşinea!

Si acum, fiindcã s-a împlinit o jumãtate de mileniu de la trecerea în nefiinţã a eroului nostru naţional Ştefan cel Mare şi Sfânt, e musai sã termin cu un catren istoric: Biata mamã a lui Ştefan, grijulie ca orice mamã:

Dacã tu esti Ştefan cu adevãrat

Ai sa dai de dracu’, ca şi Arafat,

Deci copilul mami,  fii bãiat deştept

Şi cu Sharonicã  nu te lua de piept!

Sã nu fie cu supãrare dacã am luat pe careva peste varice, dar asta-i epigrama.

(Articolul e scris acum câţiva ani)

Ovidiu Creangă

Lasă un răspuns

Categorii

